6 października 2013

Czarna fasola / Black Bean

czarna fasola
Ang. Black bean/Black turtle bean

Odmiany:
- black magic
- blackhawk
- domino
- nighthawk
- valentine
- zorro

Jest ona najbardziej popularna w kuchni latynoamerykańskiej (Brazylia, Meksyk, Kuba, Dominikana), ale także w Indiach. Właśnie Indie i Brazylia są największymi producentami tej fasoli. W Brazylii wyodrębniono nawet specjalne miejsce w piramidzie żywieniowej przeznaczone dla czarnej fasoli.

Teraz korzyści spożywania:
- wspiera pracę przewodu pokarmowego, w tym przede wszystkim jelita grubego
- korzystnie wpływa na regulację cukru we krwi
- obniża cholesterol, co jest niepodważalną zaletą dla układu sercowo-naczyniowego, podsumowując zmniejsza ryzyko wystąpienia choroby wieńcowej czy zawału serca
- jest silnym przeciwutleniaczem
- zmniejsza ryzyko pojawienia się niektórych nowotworów (zwłaszcza raka jelita grubego)
- pozytywnie wpływa na pracę mózgu
- jest bogata w białko, dzięki czemu popularna w kuchni wegetariańskiej
- jest bogata w magnez i kwas foliowy

Sposób przyrządzenia:
- jeśli nie chcemy jej gotować, trzeba moczyć ją w ziemnej wodzie przez ok. 8-10h
- jeśli gotujemy, to najpierw namaczamy ok. 1h, a następnie gotujemy na małym ogniu przez ok. 2-3h

W trakcie gotowania fasoli woda zostanie silnie zabarwiona, dlatego też polecam wybrać odpowiedni garnek, aby nie zniszczyć sobie niepotrzebnie jakiegoś droższego naczynia. 

Zastosowanie w kuchni znajduje głównie jako pasta, zupa, lub dodatek do gulaszów, sałatek czy zup.


Ja już swoją mam i niedługo zabieram się do zrobienia pasty, przepis oczywiście znajdzie się na blogu :)

1 komentarz: